Szkolenia powinny obejmować różnorodną tematykę – od podstawowej opieki nad osobą niesamodzielną (np. opieka nad osobą leżącą – zasady przemieszczania, zmiany pościeli, mycie, dobieranie materiałów chłonnych, czy udzielanie pierwszej pomocy, profilaktyka przeciwodleżynowa), po szczegółowe zagadnienia z dziedziny konkretnych chorób
Na poprawę jakości życia istotny wpływ ma właściwa pielęgnacja, odżywianie oraz usprawnianie chorego. Codzienne mycie i pielęgnacja skóry pomagają
w utrzymaniu prawidłowych funkcji skóry /ciała, zmniejszając ryzyko wystąpienia uszkodzeń i odleżyn oraz zapobiegają wielu chorobom
i powikłaniom zdrowotnym.
Celem szkoleń jest zwiększanie kompetencji opiekuńczych opiekunów nieformalnych albo faktycznych osób niesamodzielnych.
Przykładowa tematyka szkoleń to:
- Potrzeby człowieka (biologiczne, psychiczne, społeczne i duchowe).
- Czynności pielęgnacyjno-higieniczne u chorego leżącego.
- Pierwsza pomoc w stanach zagrożenia życia.
- Aspekt jakości życia i opieki w niepełnosprawności, podeszłym wieku, chorobach przewlekłych.
- Obserwacja chorego w monitorowaniu procesu pielęgnacyjnego.
- Stosowanie profilaktyki powikłań związanych z długotrwałym unieruchomieniem (w tym odleżyn, przykurczów, itp.).
- Dobór oraz obsługa nowoczesnych /tradycyjnych sprzętów medycznych
i zaopatrzenia medycznego. - Dieta osoby niesamodzielnej, metody karmienia, karmienie dojelitowe.
- Radzenie sobie ze stresem i długotrwałym przemęczeniem.
- Jak sobie radzić emocjonalnie i jak się komunikować z bliskim z zaburzeniami pamięci w przypadku:– zaburzeń pamięci świeżej i wynikającego z nich powtarzania pytań, skarg, próśb
– zaburzeń pamięci autobiograficznej i wynikającego z nich zniekształcania narracji dot. przeszłości osoby chorej, historii rodziny, rodzinnych relacji
– zaburzenia orientacji co do osób bliskich
– zaburzeń zachowania: upór, sztywność, odmowa przyjęcia pomocy - Organizacja opieki nad osobą niepełnosprawną – włączanie rodziny oraz otoczenia.
- Komunikacja z osobą z niepełnosprawnością.
- Ćwiczenia oddechowe.
… i wiele innych, dostosowanych do konkretnych potrzeb opiekuna.
Efekty uczenia się:
OPIEKUN:
- Potrafi identyfikować indywidualne potrzeby osoby niesamodzielnej.
- Potrafi udzielić pierwszej pomocy w stanach zagrożenia życia.
- Potrafi zaplanować i wykonać czynności pielęgnacyjno-higieniczne
u chorego leżącego. - Potrafi planować opiekę nad osobą niesamodzielną, aby poprawiać jakość jej życia.
- Potrafi oceniać wyniki realizowanej opieki.